Trevligt pocketfodral

Jag har länge tänkt att jag skulle sy några trevliga fodral till familjens pocketböcker... men jag har inte riktigt klurat ut hur jag skulle göra. Men så idag kom jag på ett enkelt och lätt sätt att få till det... Jag sprang direkt upp till symaskinen och provade min idé och det blev precis så bra som jag tänkt mig :-)

Riktigt snabbt och lätt går det om man använder vaxduk eller vävplast, för då slipper man "zick-zacka" kanterna.

Ännu lättare är det att använda hobbyfilt, för då kan man också hoppa över momentet att vika tyget längs långsidorna :-) Risken är dock att filten med kan man komma undan genom att stryka på ett mellanlägg på baksidan...



Gör så här ;
  1. Utgå från den bok som du vill sy fodral till och lägg på 2 cm i överkant respektive underkant, samt 7 cm på vardera sidan och klipp sedan ut din tygbit.
  2. Vik in och nåla över- och underkanten. Utgå från din bok men se till att ca 0,5 cm tillgodo eftersom sömmen kommer att ta lite plats.
  3. Vik in sidorna och nåla, utgå ännu en gång från din bok.
  4. Sy en raksöm i över- och underkant, nära kanterna.
  5. FÄRDIGT! Nu är det bara att stoppa in bokens pärmar i sidoflikarna och bokfodralet är färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar