Prinsess- eller brudkrona


Börja med att lägga upp 90 lm, virka runt.
Varv 1: 1 fm i varja lm.
Varv 2: x 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm x 1 sm i 1:a sm (15 bågar).
Varv 3: Virka 11 fm omkr varje lmb, fäst med 1 sm, tag av garnet.
Varv 4: x 1 fm i mittersta fm på lmb, 5 lm x.
Varv 5: x 1 fm i fm, 5 fm omkr de 5 lm x.
Varv 6: 1 sm i 1:a fm, 5 lm x hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, 2 lm x hoppa över 2 fm, 1 fm i 3:e lm.  
Varv 7: x 2 fm omkr de 2 lm, 1 fm i st x 2 fm omkr de 2 lm, 1 sm i 1:a fm.
Varv 8: x 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm, 14 lm, hoppa över 9 lm närmast nålen och virka 5 dst i de 5 följ lm, 1 sm i nästa fm, 9 lm, hoppa över 5 fm, 1 sm i nästa fm X. Tag av garnet.
Varv 9: x 1 sm omkr lmb av 9 lm, 2 lm, 16 st omkr lmb ovanför de vågräta dst, 2 lm,1 sm omkr lmb av 9 lm, 9 lm x, fäst med 1 sm i 1:a sm.
Varv 10: x 1 fm omkr de 2 lm, 4 fm i de 4 följ st, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 picot, 4 fm, 1 fm omkr de 2 lm, 5 fm, 1 picot, 5 fm omkr lmb av 9 lm x fäst med 1 sm i 1:a fm och tag av garnet.
Stärk kronan med spraystärkelse.
VIRKFÖRKLARINGAR
Luftmaska (lm) - Gör en ögla, x stick in virknålen och drag upp 1 m. Upprepa från x tills önskat antal lm erhållits.
Fast maska (fm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs lm och drag upp 1 m (2 m på nålen). Drag garnet igenom m. En fm har erhållits. På nästa och alla följande varv sticker man in virknålen i en av föregående varvs fm. Tag igenom båda maskbågarna.
Stolpe (st) - Gör ett omslag om virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (3 på nålen). Drag garnet igenom de 2 första m. Drag garnet igenom de 2 återstående. En st har erhållits.
Smygmaska (sm) - Stick in virknålen i en av föregående varvs m och drag upp 1 m och drag denna m genom m på nålen. En sm har erhållits.
Dubbelstolpe (dst) - Gör 2 omslag kring virknålen och stick ner den i en av föregående varvs m och drag upp 1 m (4 m på nålen), drag garnet igenom de 2 första m (3 m på nålen), drag garent igenom de 2 följande m (2 m på nålen), drag garnet igenomde 2 återstående m. En dst har nu errhållits.
Picot - 4 lm, 1 sm i första lm.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
MINA EGNA KOMMENTARER;
  • Krånglig beskrivning - När jag skrev rent beskrivningen blev jag nästan full i skratt, för det låter sååå krångligt... Men håller man bara tungan rätt i munnen och gör som det står så blir det hur bra som helst!
  • Garnet Kattens Merci - Troligen finns inte garnet att få tag på längre, men det går bra att byta ut det mot ett annat fint garn. Tänk bara på att anpassa virknålen efter garnet.
  • Virknål - I beskrivningen står det Disk eller Aero, men jag har ingen aning om vad det betyder... Jag har använt en helt vanlig.
  • Lmb = luftmaskbåge - Helt enkelt luftmaskor på rad, som tillsammans bildar en båge.
  • Att stärka kronan - Det finns flera olika sätt att stärka sina virkade alster på. Jag har hittils valt att göra det med sockerblandning (hälften socker & hälften vatten), men jag har funderingar på att prova på limblandning (hälften skol- eller trälim & hälften vatten). Hur som helst så ska virkningen genomblötas av blandningen och sedan formas. Jag brukar försöka hitta en lämplig form, tex ett glas eller en vas, som virkningen får torka/stelna på.

2 kommentarer:

  1. Oj vilken fin brudkrona du har gjort.
    Jag lånar det mönstret och virkar till mitt barnbarn.

    Härlig Blogg du har.
    Ha en härlig vår.....när den nu behagar dyka upp!

    Kram vonna

    http://vonnasniggeling.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har testat att virka efter mönstret, den blev definitivt inte lika snygg som din men unik tror jag nog att den blev! xD Tack för mönstret!
    http://drillemor.wordpress.com/2012/08/31/sagan-om-en-prinsessas-tillkomst/

    SvaraRadera